söndag 29 april 2018

Tjänarinnans berättelse


Det som en gång var USA är nu den kristet fundamentalistiska republiken Gilead där de fertila kvinnornas enda uppgift är att föda barn. De rekryteras som Tjänarinnor och för att hjälpa landets sjunkande födelsetal befruktas de mot sin vilja av sin anförare. Offred är en Tjänarinna och lever under strikt bevakning och är hela tiden medveten om att hon riskerar att dödas om hon inte vill spela sin roll i samhället. Offred har fortfarande minnen kvar från innan Gilead, när hon levde ett vanligt liv tillsammans med sin man och dotter.

Tjänarinnans berättelse är den första boken som jag läser av den kanadensiska författaren Margaret Atwood, även om hon är en författare som jag känt till länge och som jag vet att många gillar. Jag hade egentligen tänkt se tv-serien Handmaid’s tale som gjorts av boken och som finns på HBO, men det har inte blivit av så jag köpte boken i pocket nyligen (precis innan jag fick veta att serien skulle börja visas på SVT). Det är en dystopisk berättelse om en framtid som är fruktansvärd och där kvinnor inte har något som helst värde förutom förmågan att föda barn. Boken gavs ut första gången 1985 och så här drygt 30 år senare känns vissa delar av berättelsen lite väl aktuell när man ser till utvecklingen. Det är en berättelse som är välskriven och väldigt läsvärd, men som även är jobbig att läsa eftersom det är en hemsk verklighet. Nu återstår det att se när jag ser filmatiseringen, eller om jag kommer att göra det.

Inga kommentarer: