måndag 12 december 2011

Lucka 12 - Harry Potter


Jag kommer så väl ihåg sommaren då jag upptäckte böckerna om trollkarlen Harry Potter. Efter det första året av studier så var jag hemma över sommaren för att jobba på mitt gamla jobb och i en bokaffär. När den fjärde Harry Potter-boken, The goblet of fire, släpptes på engelska så hade jag inte så stor koll på böckerna, men det var många som pratade om dem inklusive min mamma och min syster. Till slut blev jag nyfiken och lånade syrrans exemplar av Harry Potter and the philosophers stone och fastnade på en gång. Jag plöjde de fyra första böckerna i en följd och har under de tio år som gått sedan den sommaren läst de resterande tre böckerna så fort de släppts och sett alla åtta filmer utan att intresset svalnat. Även om böckerna blivit mörkare och mörkare så har de hela tiden behållit sin mänsklighet, humor och de problem som man har i tonåren. Självklart så vet jag att Hogwarts inte finns på riktigt, men det finns ändå så finns det ett litet hopp inom mig som säger trollkarlsskolan finns någonstans och att det går ett långt rött tåg från plattform 9 3/4 på Kings Cross Station i London.

2 kommentarer:

Kakan sa...

Mycket bra böcker allihop! Tänk jag har influerat dig till läsning ;)

Den läsande Kaninen sa...

Det är inte så ofta det sker