måndag 26 december 2011

Rocky om kändisar

En dag när jag kom hem från jobbet så låg Martin Kellermans nya bok Rocky om kändisar och väntade på mig som en överraskning. Jag visste att jag tävlat om den i Boktipsets advents-kalender, men hade ingen aning om att jag vunnit. Man skulle kunna säga att Rocky om kändisar är ett enkelt sätt för förlaget att tjäna pengar utan tillföra något nytt så lagom till jul. Faktum är att albumet inte innehåller något nytt, utan är helt enkelt drygt 230 seriestripar som på olika sätt handlar om kändisar och som har hämtats ur Rocky-albumen 1-20. Att det är en samling gör att man hoppar fram och tillbaka i tiden och det känns att striparna är tagna ur sitt sammanhang. I DN, där jag brukar läsa Rocky, så hänger historien ihop på ett helt annat sätt. Har då Rocky om kändisar något läsvärde? Ja, det har den trots allt, Martin Kellerman är väldigt duktig på att fånga vardagen och hur vi ser på kändisar i sina serier. Har man följt Rocky under en längre tid och kanske har läst några av de tidigare albumen så tillför det här albumet inte så mycket.

Inga kommentarer: