tisdag 25 mars 2014

ALMA-priset

Vanligtvis så brukar jag inte bry mig om ALMA-priset särskilt mycket, vilket beror på att jag inte är så insatt i barnlitteraturen och inte heller brukar känna till pristagarna. Idag blev jag i alla fall glatt överraskad när priset gick till den svenska barnbokslegendaren Barbro Lindgren, som är en författare som nog nästan alla svenskar läst någonting av. Själv så tycker jag bäst om böckerna om Max och Benny och Sagan om den lilla farbrorn. Böckerna om Loranga, Mazarin och Dartanjang vill jag minnas att jag inte var så väldigt förtjust i.

Vill man veta hur det gick för Max och hunden senare i livet finns det beskrivet i boken Titta Max grav! från 1991. Det är en pekbok för vuxna med samma språkliga uppbyggnad som i barnböckerna om Max.


Inga kommentarer: