söndag 23 mars 2014

Litto 2014

Parallellt med Melodifestivalen så har Litteraturmagazinet kört den litterära varianten Litto där läsare kunnat rösta på sina favoritböcker. Inspirerad av Bokdivisionen, som har gjort en sammanställning av vinnarlistan, har även jag fetmarkerat de böcker som jag har läst.
1.          Utvandrarna av Vilhelm Moberg
2.          Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
3.          Brott och straff av Fjodor Dostojevskij (har gett upp på den två gånger hittills)
4.          Stolthet och fördom av Jane Austen
5.          Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
6.          Flyga drake av Khaled Hosseini (har den i pocket här hemma)
7.          Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
8.          Härskarringen av J.R.R. Tolkien
9.          Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf (står oläst i hyllan)
10.      1984 av George Orwell
11.      Anne Franks dagbok av Anne Frank
12.      Jane Eyre av Charlotte Brontë
13.      Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
14.      Boktjuven av Markus Zusak
15.      Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
16.      Processen av Franz Kafka
17.      Möss och människor av John Steinbeck
18.      Häxan och lejonet av C.S. Lewis
19.      Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
20.      Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
21.      Utrensning av Sofi Oksanen
22.      Harry Potter och de vises sten av J.K. Rowling
23.      Flugornas herre av William Golding
24.      Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken av Jonas Gardell
25.      Simon och ekarna av Marianne Fredriksson
26.      Aprilhäxan av Majgull Axelsson
27.      Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
28.      Vredens druvor av John Steinbeck
29.      Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe
30.      Mig äger ingen av Åsa Linderborg


När jag räknat samman resultatet så visade det sig att jag har läst 22 av böckerna, vilket får räknas som ett bra resultat. Av de åtta böckerna som jag inte har läst så är det inte många av dem som jag kommer att läsa, jag kanske gör ett tredje försök med Brott och straff och Flyga drake (som står oläst i bokhyllan) verkar intressant.

Inga kommentarer: