tisdag 4 mars 2014

Bokgeografi Tyskland

Den veckans bokgeografi hos enligt O har fokus på Tyskland, vilket är ett litteraturland som de senaste kommit att ligga mig ganska varmt om hjärtat. Jag har dock varit dålig på att läsa tyska klassiker, utan har mest hållit mig till nyare litteratur (tja, deckare om jag ska vara helt ärlig).

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

En bok som jag läste på resan hem efter mitt första (och hittills enda besök) i Berlin var Inre säkerhet av Christa von Bernuth, vilket gav en extra dimension till en bok som utspelar sig i det forna Östtyskland. Det är en stark berättelse om börja ifrågasätta det man tagit som sanning, om Östtysklands mörka sidor med en ständig varubrist, förföljelse av oliktänkande och när flykt är den enda utvägen. Efter att ha besökt Stasimuseet så behövde jag ingen fantasi för att föreställa mig bilarna som användes till fångtrasporter eller hur cellerna i häktena såg ut. Det finns även några andra deckare av Christa von Bernuth översatta till svenska och de är alla läsvärda, Rösterna, Otro, Då blev du tyst och En känsla av skuld.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Uwe Timm har bland annat skrivit den charmiga Upptäckten av currywursten, en berättelse om kärlek och hur en av Berlins specialrätter kom till, och I skuggan av min bror, en bok där han försöker förstå sin betydligt äldre bror som under andra världskriget gick med i Waffen SS och som nittonåring stupade i kriget.

Högläsaren av Bernhard Schlink är en annorlunda och finstämd kärleksberättelse om en ung pojkes möte med en äldre kvinna. Finns som film, The Reader, med Kate Winslet och Ralph Fiennes i huvudrollerna.

Advokaten Ferdinand von Schirach fick jag upp ögonen för genom de två novellsamlingarna Brott och Skuld, där han låtit verkliga fall inspirera till novellerna. Jag var även förtjust i hans roman Fallet Collini som kom förra året.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Ända sedan Uwe Tellkamps Tornet släpptes på svenska 2011 har jag tänkt att jag ska läsa den. Först så bar jag hem den från biblioteket några gånger utan att jag kom mig för att läsa den. Sedan förra årets bokrea så ligger den här hemma som ett 971 sidor tjockt dåligt samvete och väntar på sin tur.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Tyskland.
En film som jag är väldigt förtjust i är den oerhört Goodbye Lenin från 2003 och handlar om en son som försöker upprätthålla Östtysklands existens efter berlinmurens fall för att mamman som legat i koma efter ett slaganfall inte ska få en chock när vaknar upp.

När det kommer till annan tysk populärkultur så har det mest för min del inskränkts sig till att lyssna på Rammstein.

2 kommentarer:

enligt O sa...

Har helt glömt bort Christa von Bernuth, men den bok jag läste av henne var riktigt bra om jag minns rätt.

Bokmoster sa...

Deckare är inte det sämsta, von Bernuth är riktigt bra! Uwe Timm är en annan favorit, o Tellkamp skulle jag vilja läsa. Många bra tips i ditt inlägg!