söndag 3 april 2016

En världsomsegling på 366 dagar - en uppdatering

Den enda utmaningen som kör i år är En världsomsegling på 366 dagar som Johannasdeckarhörna har och nu när det gått tre månader så tänkte jag att det vore dags för en avstämning om hur det går. Jag har satt som mål att jag under året ska läsa böcker som utspelar sig i 20 olika länder (Sverige, England och USA räknas inte).

Än så länge har jag besökt 10 länder och läst 15 böcker som uppfyller kriterierna. Det land som har dominerat är Frankrike med 5 olika böcker (mycket tack vare Sekwas klik-prenumeration). Även om jag har haft en flygande start på utmaningen, så känns det som att jag avverkat de lätta länderna som jag ändå tänkt läsa böcker om (med ett par undantag) och att det kommer bli tuffare med de återstående länderna.

De länder som blivit besökta är:
Frankrike (5 böcker)
Nigeria (2 böcker)
Holland (1 bok)
Sovjetunionen (1 bok)
Spanien (1 bok)
Mexiko (1 bok)
Yttre Hebriderna (1 bok)
Norge (1 bok)
Argentina (1 bok)

Italien (1 bok)

2 kommentarer:

Linnea sa...

Spännande utmaning! Jag läser nästan bara böcker som utspelar sig i Sverige.. :o

Lena sa...

Det är jättekul med denna utmaning. Läser annars ofta böcker som utspelar sig i Sverige, USA eller Storbritannien.