fredag 29 december 2017

Årets bästa böcker

Nu när året börjar närma sig sitt slut har det blivit dags att börja sammanfatta läsåret 2017 och jag har börjar med att lista mina bästa böcker från året. För enkelhetens skull har jag listat böckerna i den ordning som jag läst dem.

Den som stannar, den som går av Elena Ferrante
Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld
Vända hem av Yaa Gyasi
Hilma - en roman om Hilma af Klint av Anna Anna Laestadius Larsson
Jack of Spades av Joyce Carol Oates
Det förlorade barnet av Elena Ferrante
Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Den svavelgula himlen av Kjell Westö
Finns det hjärterum av Sara Lövestam
X - Den sista platsen av John Ajvide Lindqvist
Titta Hamlet av Anna Höglund och Barbro Lindgren
Den sista kvinnan av Aður Ava Ólafsdóttir
Krokas av Elin Olofsson
Butcher’s Crossing av John William
En alldeles särskild kärlek av Johanna Adorján
Krig och fred av Leo Tolstoj
Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò
Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir
Dagar av ensamhet av Elena Ferrante

1 kommentar:

Lena sa...

Tack för fina tips. Några där som står och väntar i min bokhylla.