fredag 14 december 2018

My Brilliant Friend


My brilliant friend heter filmatiseringen av den första delen i Elena Ferrantes fantastiska Neapel-kvartett om väninnorna Elena och Lila, som på svenska heter Min fantastiska väninna, som nu finns på HBO Nordic. Det är en av de bästa filmatiseringar som jag har sett och man har låtit boken bli åtta timslånga avsnitt som följer boken väldigt bra. Det slitna, fattiga kvarteret i Neapel där Elena och Lila växer upp har byggts upp och ger en extra känsla till serien. Om jag har förstått det rätt så har man i produktionen mest använt sig av amatörskådespelare och har lyckats hitta fantastiska talanger, både de två flickor som spelar Elena och Lila som barn i de två första avsnitten och de två tjejerna som spelar dem som tonåringar i resten av serien är väldigt bra och har en otrolig närvaro. Det är också intressant att titta på en serie där jag är helt beroende av att läsa textningen eftersom all dialog är på italienska och napolitanska. Det enda jag har lite svårt med är att hålla reda på vem som är vem bland alla bikaraktärer, de som nämns vid namn i boken men inte alltid i serien (och det finns ganska många karaktärer i berättelsen).

Inga kommentarer: