lördag 29 april 2017

Bästautmaningen - Den känslosammaste

Det har blivit dags för bästautmaningen hos Lyran som den här gången undrar

Många av de böcker jag läser väcker starka känslor, jag blir upprörd, arg, ledsen, förfärad, lycklig, sur o s v. Berätta om den bok som gett dig den starkaste känsloreaktionen, oavsett vilken känslan var!


Det händer lite titt som tätt att böcker väcker en hel del känslor hos mig, både positiva och negativa. Ibland bli jag så irriterad att jag helt enkelt vill kliva in i böckerna för att säga ut karaktärer att skärpa sig, rycka upp sig och ta tag i tillvaron. Den senaste boken som väckte den typen av irritation var Per Hagmans Allas älskare, ingens älskling. Annars så minns jag att Peter Pohls bok Jag saknar dig, jag saknar dig väckte väldigt starka känslor hos mig och är en av de böcker som jag gråtit allra mest till. Den handlar om två enäggstvillingar där den ena av dem dör efter att ha blivit påkörd av en bil och den andra är berättaren.

2 kommentarer:

Boklysten sa...

Den boken (Peter Pohls) känner jag inte till. Tack för tips!

Ina sa...

Ja, Peter Pohls ungdomsbok grät jag också floder till. Och Magorians Godnatt mister Tom som jag knappt såg att läsa bitvis för tårarna.