måndag 24 april 2017

Tematrio - Europa

Den här veckan handlar det om Europa i Lyrans tematrio

 Berätta om tre europeiska favoritböcker!

Marina Bellezza är den andra romanen från den italienska författaren Silvia Avallone och den är nästan lika bra som debuten Stål. Boken utspelar sig i en småstad i norra Italien som har drabbats hårt av den ekonomiska krisen med nedlagda fabriker, stängda affärer och tomma hus. Men i centrum står kärleksrelationen mellan Andrea som drömmer om ett liv på landet och Marina som drömmer om att slå igenom som sångerska.

Tre koppar choklad av Care Santos utspelar sig i Barcelona under tre olika tidsepoker och kvinnoöden som binds ihop av en antik chokladkanna som rymmer exakt tre koppar. Det är en väldig trevlig berättelse som även gör att man blir sugen på dricka varm choklad.


Kattbergen av Sabrina Janesch är en berättelse om Nele som efter sin morfars död börjar utforska sin familjs historia, vilket blir en resa som går från Berlin till Polen och vidare till Galizien i nuvarande Ukraina. Det är en även en berättelse om Europas 1900-tals historia och människor som i flera generationer tvingats lämna sina hem.

12 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag läste aldrig Marina Bellezza för jag var rädd att bli grymt besviken efter Stål, men kanske borde jag omvärdera detta beslut.

Hanneles bokparadis sa...

intressant trio, nya titlar för mej

Åsa sa...

Tre olästa titlar för mig. Tre koppar choklad blev jag nyfiken på, tack för tips!

Boklysten sa...

Har läst en annan bok av Care Santos och 'är ganska sugen på att läsa Tre koppar choklad också.

Mia Eggimann sa...

Lite sugen på Tre koppar choklad :), bara titeln lockar ju.

Sanna sa...

Jag blir framför allt sugen på varm choklad! Skulle sitta fint med en kopp nu för vädret är uschligt ute...

Mrs Calloway sa...

Kattbergen låter väldigt intressant. läste inte Marina Bellezza eftersom flera sa att den inte var så bra som Stål alls

Ugglanoboken sa...

Jag har också hoppat över Marina Bellezza - det verkar det ju vara fler som gjort av samma anledning :-) Borde kanske läsa den ändå.

Robert W sa...

Okända titlar för mig. Kattbergen låter intressant.

Eva-L sa...

Bra tips! Själv kom jag på att jag knappt läst nån spansk roman (förutom de jag har påbörjat och aldrig avslutat, som Don Quixote ...), så jag ska absolut försöka få tag på Tre koppar choklad!

Tantaugusta sa...

Kattbergen var en mycket bra bok!

Jag vågade mig inte heller på uppföljaren till Stål av rädsla för att bli besviken men får kanske ta och omvärdera det beslutet.

Tre koppar choklad är ny för mig, tack för tips!

Lena sa...

Tack för tipsen. Har inte läst någon av böckerna.