måndag 3 april 2017

Tematrio - Omläsning

Den här veckan handlar det om omläsning av böcker i Lyrans tematrio.
Eftersom det ges ut så mycket fantastisk litteratur varje år har jag börjat begränsa mig när det gäller att läsa om böcker. men ibland kan jag inte hålla mig, utan återvänder till en del favoriter. Berätta vilka tre böcker ni gärna läser - igen och igen!

Jag håller verkligen med om att det svårt att få tid för att läsa om böcker när det hela tiden kommer ut en massa nya, intressanta böcker. Jag läser i princip aldrig om böcker nu för tiden, så min trio består av de få böcker som jag läst om de senaste åren.

De kanske lämpade av Peter Høeg är en av mina favoritböcker från tonåren och under några år läste jag om den flera gånger. Senast jag läste den var innan jag skulle på ett författarsamtal med Høeg och då var det säkert 15 år sedan sist. Till min lättnad var det lika bra fortfarande.

För ett par år sedan kände jag för att läsa om alla sju böckerna om Harry Potter av JK Rowling, men för att vara lite effektiv så lyssnade jag på dem som ljudböcker med Stephen Fry som inläsare. Böckerna var lika bra än (om än lite långa bitvis) och Frys fantastiska inläsning gav en annan dimension åt dem.


Några böcker som jag gärna skulle läsa om är Vilhelm Mobergs Utvandrar-svit, men de är så pass tjocka att jag drar mig för att ta mig an dem. Jag har läst dem en gång och lyssnat på ljudböckerna en gång, båda upplevelserna var fantastiska (framförallt så tänker man inte alltid på hur mycket humor de innehåller).

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Harry Potter skulle jag kunna tänka mig läsa om.

Joelinda sa...

Harry Potter är nästan den enda bok(-serie) jag läst om på väldigt, väldigt länge. Det ska mycket till innan jag plockar upp en bok jag redan har läst.

Robert W sa...

Jag har bara läst den första HP-boken, så jag har en hel del framför mig. Jag får nog läsa om den första, för jag läste den när den var relativt ny.

Mrs Calloway sa...

visst är ens tid begränsad, men vissa böcker pockar på omläsning

Sara sa...

Harry Potter har jag läst om flera gånger. De tre första har jag läst högt för sonen också. Vill inte läsa alla för honom för jag tycker att han ska vilja läsa själv...

Cinnamon sa...

Jag skulle vilja läsa om Harry Potterböckerna igen.

Boklysten sa...

Utvandrarsviten har jag läst ett par gånger hittills och lär läsa om igen så småningom.

Sanna sa...

Harry-böckerna har jag läst om ett par gånger... Stephen Fry som inläsare måste vara perfekt!

Ugglanoboken sa...

De kanske lämpade har jag också läst flera gånger - vilken bra bok det är! Men den kom jag inte på till min trio...

Åsa sa...

Och jag som inte ens läst Harry Potter en gång... men viljan finns! :)

Lena sa...

Utvandrarsviten läser även jag gärna om. Harry Potter-böckerna har jag faktiskt aldrig läst, men är supersugen på att göra det.