lördag 29 april 2017

Ett långt spår av blod

Två veckor innan sin avrättning rymmer den ökände ”Chicagoprickskytten”, Caleb Wardell, under en fångtransport. För att få tag på Wardell vänder sig FBI till Carter Blake, som är expert på att hitta personer som inte vill bli hittade. Tillsammans med den ambitiösa FBI-agenten Elaine Banner (som balanserar karriären med livet som ensamstående mamma) måste Blake spåra Wardell som rör sig över Amerika och dödar till synes slumpmässigt.

Ett långt spår av blod är Mason Cross debut och den första boken i serien om Carter Blake (den fjärde boken släpps på engelska nu i april). Jag tyckte att boken var lite trög att komma in i, men efter några kapitel var jag fast och sträckläste i princip hela boken. Det finns ett bra flyt i både berättelsen och i språket, men överlag så är det en stark debut. Däremot så tyckte jag inte att historien höll hela vägen och det dog alldeles för många för min smak. Upplösningen påminde för mycket om en standard actionfilm från Hollywood och kändes inte särskilt trovärdig. Det var ändå trevligt att stifta bekantskap med Blake, men jag kommer inte att läsa fler böcker i serien.


Modernista skickade boken

Inga kommentarer: