tisdag 11 april 2017

Veckans utmaning: En utmaning i tiden

Den här veckan handlar det om tid hos Kulturkollo och veckans utmaning lyder;
Vilken är din bästa bok, film, tavla eller tv-serie som på något sätt behandlar temat tid?


En bok som till stor del handlar om tid och hur vi ser på tiden och som gjorde ett väldigt starkt intryck på mig när jag var 16 år är De kanske lämpade av Peter Høeg. Boken handlar om de tre udda barnen Peter, Katarina och August hamnar på en privatskola i Köpenhamn som ett experiment. På skolan är tiden det centrala och i den inrutade och schemalagda tillvaron är rektorn den oinskränkte härskaren med hjälp av skolklockan. En dag bestämmer sig de tre barnen för att revoltera genom att sätta skolklockan ur spel. Förutom att själva huvudberättelsen i romanen är väldigt bra och stark, så var det den avslutande essän om olika sätt att se på tid som gjorde störst intryck.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En bok som också gjorde oerhört starkt intryck på mig när jag läste den när jag var 19!

Mia Eggimann sa...

Den känner jag inte till.

FrökenChristina sa...

Den kommer jag ju ihåg att den finns i någon bokhylla här hemma. Kanske dags att damma av den.

Helena (Kulturkollo) sa...

Men vad spännande, jag har sett den där boken på bibliotekets hyllor i flera år men aldrig riktigt haft koll på vad den handlar om. Det verkar vara en bok för mig så jag får nog plocka ner den ur bibliotekshyllan någon dag.