lördag 1 april 2017

Någonstans brister himlen

Det är sent 1920-tal i Bohuslän och den trettonårige Elis lever ett hårt och enkelt liv som fiskare tillsammans med sin familj. Arbetet är slitsamt och dagarna är förutsägbara med att få fångsten att räcka till att försörja familjen. En dag försvinner Elis storasyster Signe och i samband med försvinnandet kommer en mörk familjehemlighet fram som gör att hela Elis värld rämnar. I ett försök att ställa allt till rätta tar han familjens besparingar för att ge sig iväg för att hämta hem Signe så att allt kan bli som vanligt igen.

Någonstans brister himlen är Erika Olofsson Liljedahls debutroman, en bok som troligen skulle ha gått mig förbi om inte Historiska Media skickat ett förhandsexemplar till alla hjärtans dag. Jag började läsa boken utan några särskilda förutsättningar och efter ett par kapitel var jag så inne i berättelsen att jag inte kunde lägga ifrån mig boken. Det är en väldig stark berättelse om en ung killes önskan om att försöka ställa allt till rätta i familjen, en önskan som tar honom på en resa där han möter en för honom okänd värld. Jag är väldigt glad över att jag fått läsa Någonstans brister himlen och rekommenderar den varmt till alla som är intresserade av en stark berättelse.


Historiska Media skickade boken

Inga kommentarer: