torsdag 20 april 2017

Olikhetsutmaningen: fint och fult

Det har blivit dags för olikhetsutmaningen hos enligt O och den här gången handlar det om fint och fult. Eftersom jag vill ge mig in i en diskussion om fin eller dålig litteratur (vilket mest handlar om personlig smak), så tänker jag hålla mig till det den ytliga aspekten, omslagen. 
Min favorit när det kommer till fina bokomslag är Lotta Kühlhorn, som har gjort så många vackra omslag att hålla reda på dem alla. Passande nog så har även hennes egen bok Rapport! En bok om att göra mönster ett vackert omslag. För fler exempel kolla in hennes hemsida.
Det fulaste omslag som jag tror att jag stött på är till ett exemplar av Bernhard Schlinks Högläsaren (en väldigt bra bok för övrigt). Förutom att jag tycker att det här omslaget är väldigt fult, så har det absolut ingenting att göra med själva boken.
 Då föredrar jag det tyska pocketomslaget till boken.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

så kan man också tänka, smaken olika där med

Robert W sa...

Bonniers kanske hade ett bokomslag över som de inte visste vad de skulle göra med ;)

Ugglanoboken sa...

Håller med om att Lotta Kühlhorn gör snygga omslag! Ibland kanske ett fult (obehagligt) omslag kan spegla innehållet på ett bra sätt, men jag håller med om att det där Högläsaren-omslaget var ett av de fulare jag sett :-)

Mrs Calloway sa...

väldigt misslyckat omslag till Högläsaren