tisdag 7 augusti 2012

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Det är lätt att glömma att Jonas Gardell är en av vår tids bästa författare, i alla fall om man frågar mig. Sedan jag upptäckte Gardells författarskap i tonåren så har jag läst alla hans romaner, även om jag antagligen var i yngsta laget för de mer dystra allra tidigaste böckerna. Det stora litterära genombrottet kom 1992 med barndomsskildringen En komikers uppväxt (som sedan fått uppföljarna Ett ufo gör entré och Jenny) som även filmades som tv-serie med Björn Kellman som den vuxne Juha.

Torka aldrig tårar utan handskar är en trilogi som inleds med den första delen Kärleken (de två andra delarna Sjukdomen och Döden släpps båda under 2013). Kärleken utspelar sig 1982 i ett Stockholm där den gryende frigörelsen bland de homosexuella får ett hårt bakslag när HIV och AIDS börjar spridas, eller gaypesten som den även kallas i media. Två unga killar med olika bakgrund tar de första trevande stegen in i gayvärlden. När Rasmus kliver av tåget på Stockholms Central så lämnar han det lilla Koppom bakom sig och söker sig med trevande steg mot en ny värld. Benjamin är uppväxt inom Jehovas Vittnen och är en hängiven medlem som ivrigt går från dörr till dörr för att predika om Gud, ända tills den dag han ringer på hos Paul som är den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen i staden.

Det märks att det är ett viktigt projekt för Jonas Gardell, det här hans och hans vänners historia, som han skrivit för att vi inte ska glömma det som hände och alla de som dog. Kärleken är en väldigt bra bok som är välskriven och känns viktig. Det märks dock att den är en del av ett större verk och det är först om ungefär ett år när hela trilogin släppts som jag kommer att kunna bedöma helheten. Förutsatt att Gardell håller samma höga nivå i de två kommande delarna (vilket jag tror att han kommer att göra) så tror jag att trilogin Torka aldrig tårar utan handskar har alla förutsättningar att bli en kommande klassiker som kommer att hjälpa oss att minnas den tragedi som drabbade gayvärlden under 1980-talet.

1 kommentar:

Fru E sa...

Jag har reserverat den på jobbet. Är väldigt nyfiken på den och det var länge sen jag läste Gardell.