tisdag 18 oktober 2016

Veckoutmaning: Nördar och noobs

Den här veckan handlar det om nördar och noobs hos Kulturkollo och så gör i vanlig ordning veckoutmaningen;
Veckans utmaning är tämligen enkel i sitt utförande, men kanske svår för den som vågar ta den. Det handlar om att komma ut, att erkänna, att vidkännas och stå för sitt nörderi. Vad brinner du för? Vad är du storsamlare av? Vad är din fandom? Vad kan du allt om? Och för all del: när är du noob (d.v.s. nybörjare och dålig, men samtidigt kan du inte låta bli)?


Jag har inget ämne som jag snöat in på helt och hållet, utan har istället en tendens att snöa in på lite olika ämnen under kortare perioder (och med ett minne som har en tendens att komma ihåg en massa onödiga fakta så vet jag en del om en hel massa saker). Jag försöker begränsa mig i hur mycket jag gräver ner i nytt intressant ämne, och jag älskar att den moderna tekniken gör det möjligt att sitta hemma i soffan och leta upp en massa fakta. Fast ibland slutar det ändå med att jag plötsligt har fyra böcker om Andreé-expeditionen i bokhyllan och har planerat en semesterresa som inkluderar ett besök på Andreé-museet i Gränna. Visserligen kombinerad med ett besök i Vadstena på grund av mitt intresse för den medeltida drottningen Filippa (och hennes man, den vackre kung Erik), som ligger begravd i klosterkyrkan.  

3 kommentarer:

Lotten sa...

Jag går också "all in" under en period, sen byter jag fokus. Och går "all in" igen...

Boklysten sa...

Brorsan min brukar säga att det är bra att kanske inte kunna allt om en sak, men att kunna lite om en massa saker, och jag håller med...

Anna sa...

Jag är med på ditt tänk om all-in i kortare perioder. Det är bara läsandet och bloggandet som bestått :-)