onsdag 26 oktober 2016

Uppgång och fall

Liv Strömquist är en författare som jag varit sugen på att läsa ett bra tag, men det har inte blivit av, vilket till viss del beror på att jag inte är van att läsa serieböcker. Det enda jag har läst av Strömquist har varit hennes briljanta strippar i Vi Läser. Jag blev ännu mer nyfiken på hennes böcker när jag såg Strömqvists bildningsresa med Horace Engdahl som visades på SVT tidigare i år. I sitt nya seriealbum Uppgång och fall ställer sig frågan om varför ingen tar tag i det globala problemet med extrem rikedom, varför vi vänder oss till österländska läror för att lära oss mindfulness när västerländska affärsmän är ledande i att leva i nuet och varför inga författare eller mediamänniskor pratar om att de är vit medelklass och att det är en stark bidragande till att de valt sina yrken. Uppgång och fall är en helt fantastisk och briljant bok som inte bara är rolig, den är även folkbildande och jag har lärt mig om Ayn Rand, hur hedgefonder fungerar, TTIP-avtalet och mycket annat. Det här är en bok som jag kommer att läsa många gånger och jag kommer definitivt att läsa Strömquists tidigare böcker.

Inga kommentarer: