torsdag 21 mars 2013

TemaTorsdag #7: Utsidan som räknas

Den här veckans TemaTorsdag hos Bokmärkt handlar om bokomslag;

Bokomslag tycks betyda mycket bland oss bokälskare. Det händer ibland att jag väljer böcker främst på grund av dess omslag, lite oftare än vad jag önska att jag gjorde. Veckans TemaTorsdag blir till att dela med sig fyra av de böcker du har i bokhyllan som du främst valt på grund av dess omslag. Om du är en av de som inte brukar välja böcker efter deras omslag får du gärna visa upp fyra av de finaste bokomslagen i din bokhylla.

Eftersom jag köper relativt få böcker med tanke på hur mycket jag läser och när jag köper böcker så brukar inte omslagen vara avgörande, även om det kan bidra till att väcka min uppmärksamhet.

Emma av Jane Austen i en snygg pocketutgåva från Bonnier klassiker, och som jag hade turen att vinna.
Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Det börjar kännas lite tjatigt att ta upp den igen, men de ursnygga broderade omslagen i nyutgåvan i pocket var en starkt bidragande orsak till att uppdaterade serien.
Gargoylen av Andrew Davidson, snyggt omslag med de häftiga svarta kanterna. Dessvärre tyckte jag inte att boken var särskilt bra så jag har gett upp på den.
Brott och Skuld av Ferdinand von Schirach, egentligen två böcker men som hänger ihop både som novellsamlingar och utseendemässigt så jag räknar dem som en.

2 kommentarer:

Hundöra sa...

Ah, jag älskar de nya pocketutgåvan av Utvandrar-serien, men jag har faktisk hållit mig från att köpa dem. Dels för att vi redan har serien hemma som är oläst och dels för att jag vet att de kommer att förbli olästa :)

Den läsande Kaninen sa...

Det finns visserligen en risk för att de kommer att bli olästa även hos mig, men jag har ändå läst serien två gånger. Mina gamla böcker var udda och illaluktande, plus att de kom ut lagom till min födeledag så att jag kunde önska mig dem.