söndag 8 september 2013

Sommarpratarna 2013

Nu när sommaren onekligen är slut och jag har hunnit lyssna igenom de sommarpratare som jag varit intresserad av så tänkte jag lista de som varit mina favoriter under sommaren. En del överraskade mig positivt, en del levde upp till förväntningarna och del stängde jag helt enkelt av. Eftersom jag lyssnat på sommarpratarna i efterhand så har jag inte hört musiken och inte heller lyssnat i någon särskild ordning. Här har jag valt att utelämnde de som jag inte tyckte levde upp till mina förväntningar eftersom jag inte lyssnade klart på många av dem.

De positiva överraskningarna

Katarina Gospic – en inspirernade hjärnforskare 
Peter Wolodarski - ledarskribent på DN
Kristian Gidlund - musikern och journalisten som skrivit om sin kamp mot cancern i den fantastiska boken I kroppen min
Theodor Kallifatides - den charmige grekiske författaren som kom till Sverige på 1960-talet och lärde svenska genom pjäser av August Strindberg
Maria Sveland - pratade bland annat om att vara en hatat feminist
Johanna Frändén - sportjournalisten som ljög sig hela vägen till Barcelona
Sara Danius - professorn som snart tar en av platserna i Svenska Akademien

De som levde upp till mina förväntningar

Jonas Gardell - en gammal favorit som var så bra som jag trodde att han skulle vara. Det är inte heller alla som blivit biten i näsan av Astrid Lindgren
Mikael Niemi - den tornedalske berättaren som verkligen kan konsten att berätta en historia
Jenny Strömstedt - den sympatiska journalisten som pratade om sin farfar mördaren
Özz Nûjen - komikern som ofta får en att tänka till
Jan Eliasson - diplomaten och politikern som nu är vice generalsekreterare i FN
Martin Schibbye och Johan Persson - journalisterna som satt fängslade i etiopiskt fängselse i 14 månader

1 kommentar:

Carro sa...

Jag lyssnade mycket i början av sommaren, sedan när semestern kom så glömde jag helt av det.. Men några av dina lyssnade jag också på :)