måndag 2 september 2013

Tematrio - Tegelstenar

Den här veckan handlar Lyrans tematrio om tegelstenar, dit hör enligt mig böcker på över 600 sidor.

Berätta om tre minnesvärda tegelstenar!
Blonde av Joyce Carol Oates (862 sidor) - den fantastiska boken som fick mig att på allvar upptäcka Joyce Carol Oates författarskap, även om jag vill minnas att det tog ett tag att läsa den.

Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami (741 sidor) - en bok där det uppstod tycke vid första sidan. En del tycker att det är lite konstig bok, men för mig som gillar väl utförd magisk realism så passar den bra.

Anna Karenina av Lev Tolstoj (879 sidor) - den maffiga och dödsdömda kärlekshistorien mellan Anna Karenina och Vronskij i 1800-talets Ryssland, vilket även är den andra ryska tegelstenen som jag någonsin tagit mig igenom.

9 kommentarer:

Caroline - Bland böcker sa...

"Blonde" skulle jag gärna läsa! Tänk om man hade mer tid bara...

Monika sa...

Fågeln som vrider upp världen läste jag för bara någon vecka sedan och tyckte förvånansvärt mycket om den :)

Anna sa...

Blonde var aspirant på min lista också. Fin smak vi har ;-)

Lena sa...

Fågeln som vrider upp världen har jag tänkt läsa under hösten.

Helena sa...

Idel olästa böcker för mig. Men det kan ju ändras...

Sara Pepparkaka sa...

"Fågeln som vrider upp världen" gillade jag mycket!

Sanna sa...

Vi tänkte lika, utom Blonde - den har jag inte läst!
Det finns många mycket bra ryska tegelstenar, det gäller bara att komma över det där med de många namnen. Bröderna Karamazov t.ex. - en rafflande deckargåta och familjefars i ett. Tips!

Ugglanoboken sa...

Jag gillar dina tegelstenar! Ryska klassiker är aldrig fel och Murakami är också en favorit hos mig, även om jag ännu inte läst Fågeln som vrider upp världen. Blonde borde jag absolut läsa någon dag, men faktum är att just längden avskräcker mig lite i det fallet...

Freja sa...

Har faktiskt inte läst någon av dem. Trots att jag slukade ryska klassiker som ung så läste jag aldrig Anna Karenina. Och Blonde har jag funderat på, men jag gillar inte Joyce Carol Oates andra böcker, så jag drar mig för att ge mig på den.