måndag 9 september 2013

Tematrio - Tunnisar

Förra veckan handlade Lyrans tematrio, så inte helt ologiskt så handlar det den här gången om tunna böcker.

Berätta om tre minnesvärda tunnisar (kortromaner, långnoveller c:a 50-150 sidor)!
Joyce Carol Oates var med i förra veckans tematrio med tegelstenen Blonde och får vara med även den här veckan då hon även skrivit fantastiska tunninsa som Våld. En historia om kärlek, Djur, Mörkt vatten och Svart flicka, vit flicka.

Animal farm av George Orwell - en klassiker som är tänkvärd om makt och korruption

Norrtullsligan av Elin Wägner - en rapp klassiker om fyra unga kvinnors liv i förra sekelskiftets Stockholm

5 kommentarer:

Helena sa...

Har svårt för Oates, har försökt för jag gillar beskrivningarna av hennes böcker, men det vill sig inte...

Monika sa...

Animal farm, den gillade jag :)

Ugglanoboken sa...

Spännande blandning! Jag gillar Oates, men har faktiskt tyckt bättre om hennes tjockare böcker än just tunnisarna.

Sanna sa...

Oates har jag inte läst, men de andra två är klockrena. Tumme upp!

Maria sa...

Våld tycker jag är ruskigt bra, liksom Svart flicka, vit flicka. Däremot var jag inte så förtjust i Mörkt vatten. Läste En fager mö i somras, också riktigt bra. Och Wägners bok måste jag bara läsa.