måndag 16 september 2013

Tematrio - Teman på Bokmässan

Det börjar dra ihop sig till Bokmässan och jag ska inte dit i år heller, men jag hänger på Lyrans tematrio om vilka teman vi vill se på Bokmässan.

Deckare - det vore roligt om Bokmässan hade deckare som tema och att man då lyfter fram deckare från olika delar av världen och även lyfter fram klassiker igenren.

Mat - både i litteraturen och alla kokböcker som ges ut även om många i dagens samhälle lagar allt mindre mat från grunden. Varför är vi så besatta av mat och dieter av alla de slag.

Kvinnor - precis som Lyran så tycker jag att kvinnorna förtjänar att lyftas fram, både kvinnors livsvillkor i olika delar världen och kvinnliga författare, både klassisker och samtida.

7 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Roliga förslag! Mat vore intressant, tycker jag! Och varför inte deckare!? Har du sett att du kan göra just ett deckarquiz hos mig, förresten?

http://ugglanoboken.blogspot.se/2013/09/ugglans-quiz-deckare.html

Zelly sa...

Gillar samtliga dina förslag speciellt den om deckare. Det är en av mina favorit genre att läsa så det temat hade verkligen varit toppen.

Hanna på Feministbiblioteket sa...

Deckare hade varit intressant!

Carro sa...

Jag gillar alla dina teman! Hittills har jag aldrig varit på bokmässan men om det var sådana teman så skulle det kännas mer lockande ;)

Linda sa...

Mat hade varit kul. Min fru är besatt av matlagning men inte av böcker så det kanske kunde locka henne till bokmässan om man hade mat som tema;).

Helena sa...

Idén med deckartema gillar jag, hade kunnat bli hur kul som helst.

Freja sa...

Intressanta teman!