lördag 26 november 2016

Liv Strömquist

Sedan jag verkligen upptäckte Liv Strömquist för ett tag sedan så har jag verkligen frossat i hennes böcker och jag har lånat alla titlar som biblioteket hade inne (inklusive en e-bok) och har den senaste veckan läst fyra titlar;

Kära Liv och Caroline är en bok som Liv Strömquist skrivit tillsammans med sin pod-kollega Caroline Ringskog Ferrada-Noli från en Varg söker sin pod, där lyssnare har skickat in frågor i diverse ämnen som Liv och Caroline svarat på.

Drift är ett seriealbum från Kolik Förlags Femisexserie där Strömquist skrivit manus och Jan Bielecki illustrerat berättelsen om Lena och Robert som möts på en nattbuss mellan Helsingborg och Norrköping och under resan berättar sina kärlekshistorier för varandra.

Einsteins fru och Prins Charles känsla är två seriealbum som i likhet med de tidigare som jag läst är fullspäckade med feminism, fakta (med källhänvisningar) och ämnen som skillnader mellan män och kvinnor, det utreds när kärleken blev en viktig del av äktenskapet och det delas ut pris till bland annat historiens sämsta pojkvänner och i vårda en man-VM. Vi får även lära oss mer om kvinnor som Priscilla Presley, Yoko Ono och hur det var att vara Stalin tjej.


Nu väntar jag på att få läsa det sista albumet, Hundra procent fett, som jag står i kö på eftersom det tydligen var någon annan som ville låna och läsa det albumet.