söndag 14 maj 2017

De gömda rummen

2010 börjar man renovera konstnären Amadeo Lax hus, som stått och förfallit i fyrtio år efter hans död. I samband med renoveringen besöker konstintendenten Violeta, Lax enda barnbarn, huset för första gången sedan hon var barn för att se sin farfars mästerverk, fresken av Lax hustru som målades på väggen på innergården. När man tar ner fresken för att skydda den under renoveringen upptäcker man att bakom målningen finns en gömd dörr och i rummet bakom dörren gömmer sig en oväntad hemlighet. Snart börjar andra hemligheter komma fram i ljuset.

De gömda rummen av Care Santos är en bok som blivit liggande här hemma ganska länge nu, sedan jag för ett par år sedan läste en annan bok av Santos, Tre koppar choklad. Nu när jag åkte till det spanska fastlandet för första gången blev det äntligen av att jag läste den, även om den utspelar sig i Barcelona och inte i Madrid. Historien berättas i olika tidsperspektiv och det hoppas ganska friskt mellan både personer och tidsepoker medan hela historien med alla hemligheter nystas upp bit för bit. I boken finns det en del utdrag ur utställningskataloger som beskriver en del av Amadeo Lax tavlor och när jag såg att en av dem hänger på ett museum i Madrid höll jag på att gå dit, tills det slog mig att han är ju en fiktiv konstnär. Det är en bra historia som håller ihop hela vägen, även om jag kan tycka att det bitvis blir lite väl mycket. Jag hoppas att det kommer fler böcker av Santos på svenska framöver.

Inga kommentarer: