onsdag 10 maj 2017

Madrid

Jag har nu kommit hem efter en väldigt trevlig helg i Madrid, en väldigt trevlig stad som jag mycket väl kan tänka mig till att återvända till någon gång. Mitt hotellrum låg på åttonde våningen och hade en fin utsikt (bakom grannbalkongen kunde man de en liten del av det kungliga slottet).
Mitt hotell låg alldeles i närheten av Plaza de España, där det fanns en staty av Don Quijote.
Jag passade även på att ta den för stadssemestrar obligatoriska läsa i park-sessionen i närheten av Don Quijote.
När kön till Prado-museet var väldigt lång (det här är bara en liten del av kön, inte ens halva) och rörde sig väldigt långsamt orkade jag inte med ett besök den här gången. Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att köpa biljett i förväg.
 Ett museum som inte hade en lång kö var Museo Reina Sofia, som förutom att ha Picasso-utställningen Pity and terror där Picassos mästerverk Guernica ingår, även hade en fantastisk innergård med statyer och bänkar där man vila fötterna en stund eller sitta och läsa.
Ett av huvudmålen med resan var litteraturvandringen tillsammans med Breakfast Book Club, där guiden Jesús under närmare två timmar visade oss det litterära Madrid. Efteråt satte vi oss på ett tapasställe för att diskutera Leaving the Atocha Station (På väg från Atocha) av Ben Lerner (min recension kommer inom kort) innan kvällen fortsatte med samtal över både kaffe, vin och mer tapas.
Under en av mina vandringar på Madrids slingrande gator råkade jag av en slumo hamna vid Nationalbiblioteket. Det var inte dit jag skulle, men det hör till att hamna fel när man är i en ny stad. Och varför kortet blev en väldigt kort video har jag ingen aning om.

1 kommentar:

Ann-Sofie L sa...

Roligt att läsa om dina Madrid-vandringar!