tisdag 30 maj 2017

Veckoutmaning: Vilket år väljer du?

Den här veckan har Kulturkollo 1917 som tema och i veckoutmaningen undrar de vilket år vi skulle välja som tema under en vecka.


Personligen tycker jag att 1917 är ett bra val, dels eftersom det är 100 år sedan i år och dels för att det hände en del riktigt omvälvande saker det året. Annars så skulle jag rent spontant välja 1912. Jag har ingen särskild relation till året, men jag vet i alla fall att Titanic sjönk, att August Strindberg dog (och uppvaktades på sin 63-årsdag med ett fackeltåg med 10000 personer och ett alternativt Nobelpris av folket), att Robert Scott och Roald Amundsen tävlade om vem skulle bli den förste mannen på Sydpolen och att det var OS i Stockholm. Det hände säkert en hel del andra saker också, så det skulle inte vara några större problem att blogga om 1912 i en temavecka.

4 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

1912 är ett bra val, tänk vad mina barn pratar myclet om Titanic

FrökenChristina sa...

Ja, Titanic skulle kunna vara ett tema i sig.

Anna sa...

Spännande val! OS i Stockholm måste jag läsa mer om. Det känns väldigt länge sedan!

Sara Pepparkaka sa...

Jovisst vore det spännande med OS och Titanic!