söndag 1 januari 2023

2022 års bästa böcker

Under 2022 har jag läst 91 böcker och även om de flesta av dem har varit bra, så är det några som har varit bättre än de flesta. Vanligtvis brukar jag lista årets bästa böcker i kronologisk ordning, men i år tänkte jag göra en lista med de böcker som jag under året har gett femmor och fyror i betyg på Goodreads. Det intressanta är att de flesta böckerna som fått höga betyg läste jag i början av året och att alla böcker som jag gett 5 i betyg lästes under årets första fyra månader.
 
5
Övertalning av Jane Austen
Northanger Abbey av Jane Austen
Lincoln Highway av Amor Towles
En vänskap av Silvia Avallone
Natten.Sömnen. Döden. Och stjärnorna. av Joyce Carol Oates
 
 
4
Tokyo Ueno Station av Yu Miri
Alla dessa djäfla qvinnor av Anna Laestadius Larsson
Kaffe med mjölk av Ella-Maria Nutti
Nu levande - Tredje Monikabok av Sara Lövestam
Den unge Walters lidanden av Augustin Erba
Hon som äter jord av Dolores Reyes
Paradishamn av Erika Olofsson Liljedahl
Berätta tre saker av Callum Bloodworth
Adult assembly required av Abbi Waxman
Paradais av Fernanda Melchor
Bokälskare av Emily Henry
One true loves av Taylor Jenkins Reid
Där barnen är kungar av Delphine de Vigan
Carrie Soto is back av Taylor Jenkins Reid
Jordbor av Sayaka Murata
 

Inga kommentarer: