söndag 22 november 2015

bli som folk

Här finns en gädda med en wunderbaum i magen, en brunn som där det finns något märkligt, Fresias pappa med vitt pannband som gärna jämför tår och fingrar, Gun med sin älskare och hans Zündapp.


Bli som folk är en novellsamling med nio noveller som alla speglar ett Västerbotten i förändring och en del av novellerna hänger ihop. Novellerna är delvis skrivna på dialekt, vilket är något som jag tycker om, särskilt som att det rör sig om dialekt från de norra delarna av landet (som jag är bekant med även om Norrland är stort). Jag läser inte många novellsamlingar och jag tyckte om den, även om jag inte tyckte att den fullt lika drabbande om andra som läst boken. Stina Stoor är nominerad till Augustpriset och på måndag får vi veta om det är hon som bli årets vinnare.

Inga kommentarer: