tisdag 24 november 2015

Tematrio - Anna, Karin, Elisabeth

Veckans tematrio hos Lyran har blivit lite försenad så den kommer idag istället, dessutom så är veckans tema lite egocentriskt (enligt Lyran själv);
Jag har nyss haft namnsdag och snart har jag det igen. Temat denna vecka blir därför egocentriskt och baseras på mina namn Anna, Karin och Elisabeth. Berätta om tre böcker/texter vars huvudpersoner eller författare heter Anna, Karin eller Elisabeth!

Anna Lihammer tycker jag är en av de intressantaste deckarförfattaren som kommit fram de sista åren med sina 1930-talsdeckare Medan mörkret faller och Än skyddar natten.

Jag är väldigt nyfiken på Karin Bojs bok Min europeiska familj de senaste 54000 åren som vann fackbokspriset på gårdagens Augustgala.


En av mina favoritböcker när jag har yngre var boken Tjavva av Elisabeth Hjortvid. Det är en bok som inte många känner till och senast jag försökte förklara handlingen så blev åhöraren mest förvirrad. Det är i alla fall en äventyrsberättelse i en typ av fantasymiljö med en hel rad av märkliga varelser.

10 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av dina,men Anna Lihammer är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Glömde Karin Boye...

Boklysten sa...

Anna Lihammer hade jag också i min trio

Mrs Calloway sa...

Lihammer är jättebra. Bojs och Tjavva blir jag nyfiken på

Robert W sa...

Roligt med deckare vars handling utspelar sig i historisk tid. Får nog kolla efter Lihammer.

Monika sa...

Tjavva låter som en intressant bok :)

Sara Pepparkaka sa...

Anna Lihammer läste jag en deckare av den här månaden också, och den var bra läsning.

Sanna sa...

Livspartnern läser Karin Bojs just nu och gillar den skarpt så jag får väl testa jag också! Anna Lihammer tyckte jag var lite väl mycket äckeldetaljer och gottande i extremt våld (uppsågade kranier och grejer) men själva historieaspekten är ju intressant.

Åsa sa...

Nu när jag tagit reda på lite mer om Karin Bojs bok verkar den klart intressant. Har för övrigt inte läst någon av dessa tre.

Bokdamen sa...

Anna Lihammer är väldigt bra. Hon är också med i min trio. Bojs bok har jag hört gott om, och är nyfiken. Den sista var ett nytt namn för mig, intressant.