måndag 9 november 2015

Tematrio - Syskon

Den veckans tematrio hos Lyran handlar om syskon.
Berätta om tre böcker som handlar om syskon

Förnuft och känsla av Jane Austen handlar om de tre systrarna Dashwood vars enda chans till att försörja sig och familjen är genom att gifta sig bra.

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren handlar om de två bröderna Skorpan och Jonathan vars brödrakärlek gör att de är beredda att offra allt för varandra.

I skuggan av min bror av Uwe Timm försöker författaren att förstå sin storebror som anmälde sig som frivillig i Waffen-SS och som dog på östfronten.

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Bröderna Lejonhjärta så klart, att jag inte kom på det.

Joelinda sa...

"I skuggan av min bror" har jag inte läst. Låter som en bok jag skulle kunna gilla. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Vilken bra trio!

Boklysten sa...

Förnuft och känsla är den enda jag läst av böckerna i din trio

Robert W sa...

Åh, Bröderna Lejonhjärta var ju ett givet val!

Mrs Calloway sa...

har läst alla tre!

Sanna sa...

Briljant trio, jag håller med om allihop! Varför tänkte inte jag på Austen??

Monika sa...

Bröderna Lejonhjärta kan man ju fråga sig varför jag inte tänkte på.

Åsa sa...

Bröderna Lejonhjärta är så fin! Jane Austens bok är läst, kände dock inte till den sista boken - tack för tips. :)

Sara Pepparkaka sa...

Den tredje boken har jag inte läst.

Lena sa...

Ja bröderna Lejonhjärta är ju så fin.