söndag 29 november 2015

Till min hemliga bokvän

Jag är anmäld till bokbytet som Barnboksbloggen ordnar och här kommer ett inlägg som vänder sig till min hemliga bokvän för att ge hen lite hjälp på traven.

Frågor om böcker:

Vilken genre är du mest förtjust i?
Även om jag är lite av en allätare när det kommer till genrer, så blir det ändå ganska många deckare lästa varje år (även om jag försöker begränsa mig), helst i lite udda miljöer.

Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
Bland min favoritförfattare finns bland andra Peter Høeg, Jane Austen, Kristina Sandberg, Maria Gripe, Qiu Xiaolong och Joyce Carol Oates, och dessa äger jag antingen allt eller det mesta som de skrivit.

Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Två författare som jag är nyfiken på men som jag inte kommit mig för att läsa är Marilynne Robinson och Chimamanda Ngozi Adichie

Är det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
Jag är inte så förtjust i skräck (om det inte är John Ajvide Lindqvist) och science fiction och Stephen King är en författare som jag helst undviker. Jag tänker inte heller läsa något mer av Jojo Moyes.

Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så den hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
Här kommer jag att ge ett väldigt ohjälpsamt svar, beroende på vilket humör jag är på så vill jag ha alla exempel som finns i frågan, fast inte samtidigt

Läser du på andra språk än svenska?
Jag läser en del på engelska, men det brukar inte bli så många böcker per och någon gång ibland händer det att jag läser en bok på norska (fast det brukar gå ganska långsamt)

Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
Det är ytterst sällan som jag lyssnar på böcker

Har du någon önskebok?
Nej, inte som jag kan komma på

Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
Jag har visserligen en liten samling med udda böcker, men det är inte organiserad så att det finns en lista. Det finns även en liten samling med Andrée-expeditionen här hemma, men den behöver verkligen inte utökas

Har du något emot begagnade böcker?
Nej, inte så länge det är fräscha

Övriga frågor:

 Vad gör du helst på fritiden?
Läser, lyssnar på musik, ser en del film och tv-serier, plus att jag tycker om att resa

Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
Jag dricker både och, men hemma så blir det mest te, helst med blommiga och fruktiga smaker som t ex Söderblanding

Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
Jag är väldigt förtjust i choklad i olika former, gärna med kola eller salta mandlar i, men jag gillar även vingummin och ostkrokar.

Vilken typ av godis gillar du inte?
Jag gillar inte engelsk konfekt och saker som är allt för söta

Är du allergisk mot något, eller finns det något som du inte äter av en annan anledning (t ex om du är vegan)?
Jag är allergisk mot hasselnötter (om det står kan innehålla spår av nötter så går det bra)

Favoritfärg?
Jag är föredrar den röd-orangea färgskalan

Samlar du på något?
Nej

Har du någon pysslig hobby?
Nej

Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
Jag är väldigt svag för romantiska komedier, deckarserier och kostymdraman. När det gäller musik så lyssnar jag på en salig blandning av genrer, men mest sådant som hängt med ett bra tag eftersom jag inte är så förtjust i ny musik

Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
Jag vet inte, jag

Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?

Det finns ingenting som jag inte skulle bli glad över att få i mitt paket

2 kommentarer:

Annamariaa sa...

Vilken trevlig lista, fast jag gillar Jojo Moyes, hehe. Kram

Anonym sa...

Hej! Tack för svaren, det blir kul att fundera ut vad jag ska lägga i ditt paket... :) /Din hemliga bokvän