torsdag 26 november 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven O

Den här veckan har turen kommit till bokstaven O i enligt Os kvinnoalfabet, en bokstav som visade sig vara ganska klurig.

1. Vilken litterär kvinna med för- eller efternamn på O är betydelsefull för dig?
Jag är väldigt förtjust i den finska författaren Sofi Oksanens böcker som berörde mig under läsningen och som lärt mig nya saker om Estlands samtidshistoria. Bäst hittills tycker jag att Utrensning varit.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på O vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Den svenska operastjärnan Ann Sofie von Otter har en fantastisk röst

3. Vilket kulturellt verk på O som gjorts av en kvinna och/eller handlar om en kvinna tycker du mycket om? Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.
Här står det nästan still, så mitt svar får bli Otro av Christa von Bernuth, trots att det är hennes sämsta deckare om kriminalkommissarien Mona Seiler.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på O har du ännu inte utforskat?
Vibeke Olsson är en författare som jag ibland tänker att jag skulle vilja utforska mer efter som jag bara läst en bok av henne, Molnfri bombnatt, och den tyckte jag väldigt mycket om.

9 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Oksanen så klart!
Anne Sofie von Otter hade jag också
Vibeke Olsson kunde jag också haft på fråga fyra

Robert W sa...

Fin blandning.

Hanneles bokparadis sa...

Oksanen glömde jag...

Sara Pepparkaka sa...

Jag glömde inte Sofi Oksanen, jag lämnade henne utanför, men det sved allt lite.

Lotten sa...

Av någon anledning så gillar jag inte Vibeke Olsson alls...

Monika sa...

Kanske borde jag läsa mer av Oksanen, men Utrensning gillade jag inte.

Bokdamen sa...

Vibeke Olsson kunde jag haft med på sista punkten, någon gång ska hon bli läst....

FrökenChristina sa...

Anne-Sofie von Otter ja, hon är ju bra. Vibeke Olsson, fanns hos mig också.

Ugglanoboken sa...

Sofi Oksanen finns med hos mig också. Kändes som ett självklart val :-)