onsdag 18 november 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven M

Lite senare än vanligt på grund av att jag varit datorlös, men nu kommer i alla mina svar på bokstaven M i enligt Os kvinnoalfabet.

1. Vilken kulturell kvinna på M har följt dig länge?
Majgull Axelsson är en författare som följt mig i ganska många år vid det här laget, ända sedan jag blev väldigt berörd av Lång borta från Nifelheim som jag läste 2003 medan jag åkte med Rosa bussarna genom Pampas i Argentina.

2. Vilken kvinna med för- eller efternamn på M, som är en stor favorit, men får på tok för lite uppmärksamhet?
Även om vi är en del som upptäckt den fantastiska brittiska komikern Miranda Hart så tycker jag att ännu fler borde upptäcka henne och hennes underbara sit-com Miranda (den tredje säsongen visas just nu på SVT efter Downton Abbey på lördagskvällarna).

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på M vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
En favorit inom musiken är helt klart Monica Zetterlund, som hade en fantastisk röst och som även var en duktig skådespelerska.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på M har du ännu inte utforskat?

Även om jag läst en del av Moa Martinson så känner jag att det finns så mycket mer att upptäcka hos denna kvinnliga arbetarförfattare.

Inga kommentarer: