tisdag 3 november 2015

Tematrio - Jobbiga böcker

Eftersom Lyran, enligt egen utsago, varit lite dagavill så blev veckans tematrio lite försenad, men veckans tema är desto mer intresssant:
Berätta om tre böcker som varit känslomässigt jobbiga att läsa!

En bok jag tyckte var både väldigt bra och samtidigt väldigt känslomässigt jobbig att läsa var Åsne Seierstads En av oss, som handlar om terrorattentaten i Norge 2011.

En roman som fick mig att gråta en del var Förr eller senare exploderar jag av John Green, det är en underbar berättelse om två cancersjuka ungdomar.


En annan bok som drabbade mig hårt när jag läste den för många år sedan är Raymond Paredes-Ahlgrens Hur många gånger kan man döda en man, som handlar om hur hans pappa torterades till döds under militärkuppen i Chile 1973 där president Allenede störtades av militären som leddes av Pinochet.

8 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

hoppar nog över Paredes-Ahlgren. jag minns någon svensk flicka som försvann i Chile vid den här tiden och som eftersöktes av sin stackars pappa utan resultat

Hanneles bokparadis sa...

inte läst dessa

Boklysten sa...

En av oss har jag i bokhyllan men har inte hunnit ta tag i den ännu.

Robert W sa...

Mrs Calloway - det måste vara Dagmar Hagelin du tänker på.
En av oss är nog en bok man borde läsa.

Mia Eggimann sa...

En av oss bara står och väntar på mig i bokhyllan.

Sanna sa...

Starka teman!

Lena sa...

Förr eller senare exploderar jag krävde verkligen ett helt gäng näsdukar. Tårarna rann rejält.

Åsa sa...

Tre olästa böcker för mig. Seierstads bok borde man läsa - övertygad om att den är hemskt jobbig. Och John Greens bok... ja, kanske. Tack för tips!