tisdag 21 mars 2017

Veckoutmaning: Personer, saker & händelser som förändrade världen

Den här veckan handlar det om att förändra världen hos Kulturkollo och veckans utmaning består av flera frågor kring ämnet

Berätta om en verklig person som förändrat världen och/eller är en viktig förebild för dig.
En av de mest fascinerande personerna som jag läst om är Raoul Wallenberg, som blev en av 1900-talets mest oväntade hjältar. Wallenberg är arkitekten som drev en importfirma när han skickades till Budapest, där blommade ut och räddade livet på tusentals judar, ofta rent handgripligen.

Välj en uppfinning som du inte kan leva utan och/eller något du önskar skulle uppfinnas.
Det finns väldigt många uppfinningar som jag skulle ha svårt att leva utan, som t ex hjulet, boktryckarpressen eller elektricitet. Även om jag växte upp i en tid utan datorer, mobiltelefoner eller internet, så skulle jag idag ha väldigt svårt att klara mig utan de sakerna.

Berätta om en historisk händelse som du tycker är viktig och/eller en historisk tid som fascinerar dig.

Jag har en förkärlek för medeltiden och då särskilt det sena 1300-talet och det tidiga 1400-talet, en period som var spännande, särskilt i den nordiska historien. Annars så är även 1700-talet intressant, bland annat för att det finns så mycket material från den tiden som gör att vi vet så mycket om hur människor (visserligen främst överklassen) levde. 

3 kommentarer:

FrökenChristina sa...

Ja, Wallenberg gjorde verkligen något riktigt bra.

Kulturkollo Linda sa...

Wallenberg var en riktig hjälte. Jag skulle vilja veta mer om honom.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Wallenbergs försvinnande slutar aldrig att vara intressant. Kanske får vi aldrig veta vad som hände, helt och hållet.