söndag 31 december 2023

2023 års bästa böcker

Så här när det är dags att sammanfatta läsåret 2023 på olika sätt, så är en av de viktigaste frågorna vilka av de 71 lästa böcker som egentligen var bäst. I vanlig ordning listar jag dem i den ordningen som jag läste dem.
 
Löpa varg av Kerstin Ekman
Häng City av Mikael Yvesand
Simmarna av Julie Otsuka
Där askan blommar av Nguyn Phan Quế Mai
Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist
Dikter 1958-1973 av Harry Martinson
Lady Susan av Jane Austen
Barnvakten av Joyce Carol Oates
Daisy Darker av Alice Feeney
Drömmen om ett träd av Maja Lunde
Förinta världen ikväll av Stina Jackson
Stacken av Annika Norlin
Folk som spår i snö av Tina Harnesk
Alla syndare ska blöda av S. A. Cosby

2 kommentarer:

Lena sa...

Flera intressanta böcker på din lista. Tina Harnesks bok kom med även bland mina bästa.

Monika sa...

Där är några böcker som jag har olästa i hyllan, så det låter ju lovande. Och så läser jag min allra första Otsuka, dock inte den bok du har med här.