lördag 30 december 2023

En sammanfattning av 2023

Det har blivit dags att sammanfatta 2023 och det har verkligen varit ett annorlunda år för mig. Den här tiden förra året höll jag på att packa ihop mitt liv i Östersund inför flytten söderut till Malmö. Det har inte blivit fullt lika många lästa böcker i år eftersom det hänt så mycket annat under året. Jag har ägnat mig åt att hitta min plats i Malmö och har lärt känna en massa nya människor som jag har haft roligt med och druckit en del vin med. Under året har jag även hunnit ägna mig en del åt kultur, framförallt när det gäller litteratur och har varit på bokträffar (både i Lund och Jönköping), bokens dag, författarsamtal, Louisana Literature och fått ett flertal böcker signerade.
 
I den här långa listan som får inleda sammanfattningen av året kommer inspirationen från Linda på enligt O, även om jag har både lagt till och tagit bort några kategorier.
 
Årets första bok: The Wisteria Society of Lady Scoundrels av India Holton
Årets sista bok: Allomorferna av Sara Lövestam
Årets mest oväntade: Folk som spår i snö av Tina Harnesk, helt klart en av årets bästa böcker som jag inte hade så stora förväntningar på och som visade sig innehålla både humor och elände
Årets klassiker: Lady Susan av Jane Austen, jag läste Austens ungdomsverk för första gången
Årets kvinnokamp: Männen av Sandra Newman, en berättelse om vad som kan hända med världen om alla män försvinner
Årets historiska: Där askan blommar av Nguyn Phan Quế Mai, en stark berättelse om Vietnamkriget och hur det påverkar senare generationer
Årets deckargåta: Daisy Darker av Alice Feeney, en riktigt pusseldeckare i Agatha Christies anda
Årets obehagligaste: Alla syndare ska blöda av S. A. Cosby, en bok som är så bra och obehaglig
Årets dystopi: Drömmen om ett träd av Maja Lunde, dem fjärde och sista delen i klimatkvartetten är minst lika skrämmande som de tidigare
Årets nostalgitripp: Häng City av Mikael Yvesand, jag kände verkligen igen 90-talet
Årets grafiska: Framtidens arab 6 av Riad Sattouf
Årets återseende: God jul - en berättelse av Jonas Karlsson, tredje gången jag läste boken sedan den kom ut 2013 och jag fnissade fortfarande under läsningen
Årets galnaste: Verkligheten, i år finns det ingen bok som slår hur världen sett ut det här året
Årets tegelsten: En lyckligare tid av Claire Lombardo, i alla fall enligt Goodreads
Årets tunnaste bok: Fangs av Sarah Andersen, i alla fall enligt Goodreads
Årets utmaning: komma på plats i en ny stad och börja om med att lära känna nya människor
Årets aldrig mer: Hotellet av Sarah Pearse, kanske lite hårt, men efter att ha läst Hotellet så är jag inte det minsta sugen på att läsa fler böcker at Pearse  
Årets författare: Holly Martin, den brittiska feelgoodförfattaren som jag läst alla 3 böcker på svenska av
Årets titel: Förinta världen ikväll av Stina Jackson, en vacker titel på en av årets bästa böcker
Årets kulturupplevelse: besöket på Louisiana Literature där jag både fick lyssna på och få böcker signerade av favoritförfattarna Joyce Carol Oates och Hanne-Vibeke Holst
Årets konsert: jag har varit på 2 konserter i år och det var julkonserter med Peter Jöback och Anders Ekborg, två konserter som var väldigt bra på olika sätt
Årets artist: lite sent kanske, men i somras upptäckte jag George Michael enligt Spotify blev han min mest spelade artist
Årets låt: enligt Spotify är Johnossis versioner av Anxious Angel och Dina ord de låtar jag lyssnat på mest
Årets läskigaste: Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist, den senaste boken från den svenska skräckmästaren
Årets besvikelse: Between us av Mhairi McFarlane, en ovanligt svag bok av henne
Årets underskattade: 
Årets debut: Stacken av Annika Norlin, en oerhört stark debut som romanförfattare
Årets möte: att få träffa Joyce Carol Oates och byta några ord med henne medan hon signerade min bok

1 kommentar:

enligt O sa...

Vad roligt att läsa din lista! Jag lägger faktiskt till S. A. Cosby i min kommande Boktolva.